Verzekeren is gebaseerd op wederzijds vertrouwen.
Laponder Assuradeuren heeft vertrouwen in haar klanten. Toch zijn er helaas mensen die dit vertrouwen beschamen. Bijvoorbeeld mensen die bij een schade meer claimen dan werkelijk het geval is, die liegen over de oorzaak of die bewust een nota vervalsen. Fraude verhoogt de druk op de premies. Dat is niet alleen merkbaar voor die frauderende klant, maar vooral voor het overgrote deel van onze klanten: mensen die nooit frauderen.
Bij Laponder Assuradeuren staat de klant centraal. Dat betekent dat Laponder Assuradeuren vanuit haar maatschappelijke verantwoordelijkheid misstanden wil aanpakken, zodat de producten voor onze klanten betaalbaar blijven. Laponder Assuradeuren neemt daarom voorzorgsmaatregelen om verzekeringsfraude te voorkomen en te beheersen.
Ook vanuit het Verbond van Verzekeraars wordt fraude actief aangepakt. Laponder Assuradeuren volgt het fraudeprotocol van het Verbond van Verzekeraars. Hiermee verplicht Laponder Assuradeuren zich een actief beleid te voeren om fraude te voorkomen.
De medewerkers van Laponder Assuradeuren pakken signalen van fraude of misbruik actief op. Voorbeelden van fraude zijn:
Bij het accepteren van een verzekering en bij het behandelen van schadeclaims voeren wij een aantal controles uit. Daarbij kan het soms noodzakelijk zijn om nader onderzoek te doen. Hierbij moeten wij ons houden aan de wet- en regelgeving op het gebied van fraude.Wanneer wij vermoeden dat er sprake is van fraude informeren wij de betreffende verzekeraar. Zij zullen het onderzoek dan overnemen.
Is er sprake van fraude, dan wordt er volgens de richtlijnen van het Verbond van Verzekeraars en afspraken hierover met het Openbaar Ministerie, in principe aangifte gedaan bij de politie. Wanneer fraude is vastgesteld worden fraudeurs geregistreerd in de interne en externe databanken.
Is er sprake is van fraude, dan nemen wij een aantal maatregelen, zoals: